Boston op alle manieren - Reisverslag uit East Cambridge, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Boston op alle manieren - Reisverslag uit East Cambridge, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Boston op alle manieren

Blijf op de hoogte en volg Loes

11 Oktober 2015 | Verenigde Staten, East Cambridge

Lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik jullie heb bijgepraat en aangezien het mijn laatste avond is tijd voor een update!

We zijn gebleven bij dinsdag. Na wederom een rustige avond heb ik opnieuw de metro gepakt richting de haven. Meteen even nagevraagd of de walvissen toer door ging en dat was zo! Het was ook prachtig weer met volop zon en in de zon was het ook warm. Meteen een kaartje gehaald voor 12.00u en toen mocht ik me nog een uurtje vermaken. Ik ben even naar de Quincy market gewandeld waar allemaal kraampjes staan met New England eten, zoals de New England Clam Chowda (vissoep). De tijd ging snel voorbij dus terug naar de boot. Er werd meteen voor een ruige boottocht gewaarschuwd aangezien we open zee (Atlantische oceaan) op gaan en er nog altijd veel wind staat. Bij het wegvaren had je een erg mooi uitzicht over de Boston skyline. Na zo'n 3 kwartier varen en heel wat schommelen kwam ik de eerste zeezieken al tegen... Toch niet goed geluisterd naar de kapitein. Na een uurtje werd aangekondigd dat we de rand van Stellwagen Bank hadden bereikt. Het beschermde natuurgebied waar de walvissen verblijven tot ongeveer eind oktober. Nu was het de horizon afturen.. We zagen een 20 min later een boot in de verte en gingen er op af. En ja hoor, daar spoot water de lucht in! Eenmaal dichterbij hadden we al snel zicht op een groep van 4 humpback whales (bultruggen). Onze zeer bedreven kapitein zorgde ervoor dat we dichtbij kwamen en we zagen ze langs onze boot zwemmen! Wat een mega dieren!! Een uur lang werden we door 8 humpbacks getrakteerd op dichtbij zicht, fantastische duiken met vinnen die voorbij kwamen en zelfs een breech. Hierbij springt de walvis omhoog uit het water, helaas niet gevangen met m'n camera, maar Google whale breeching en je snapt direct mijn enthousiasme! Het is niet echt uit te leggen hoe tof dit was! Helaas moesten we na een uur terug en was het tijd om weer de ruige zee te trotseren. Rond 16u vaarde ik terug de haven in en hierna weer de metro in terug naar Lisanne. We zijn nog een rondje gaan wandelen langs het water en door de MIT gebouwen. Hierna was het etenstijd en hebben we een rustige avond gehouden.

Woensdag ben ik dan de freedom trail gaan wandelen, mooi meegenomen dat het toen het mooiste weer was en dat ik zelfs zonder jas weg kon! De freedom trail loopt als een rode lijn (letterlijk met rode stoeptegels op de stoep) door Boston en leidt je langs de oude belangrijke gebouwen van de revolutie. Je begint bij Boston Common (het park) en loopt zo via het nieuwe Massachusetts state house, een oude begraafplaats en kerk naar het old South meeting house. Hier werd met name vroeger veel vergaderd over de revolutie, rassenverschillen, slavernij en dergelijke. Hierna doorgelopen naar het Old State House waar ze o.a. op 4 juli (independence day) met de declaration of independence vanaf het balkon hebben staan zwaaien. Hierna doorgewandeld naar Faneuill hall en de Quincy Market. Vroeger was de Faneuill hall een markthal waar ook toespraken over de onafhankelijkheid werden gegeven. Op de Quincy Market heb ik de heerlijke Clam Chowda geprobeerd, heel erg lekker! Ook nog even rond gekeken bij een van de grootste kerstwinkels met allemaal overdetop kerstballen. Hierna ben ik via Little Italy in North End doorgelopen naar het huis van Paul Revere, ook een belangrijke naam uit de revolutie en tevens smid. Meteen genoten van een heerlijk Italiaans ijsje. Ik ben nog over de brug gegaan richting Charlestown maar heb het laatste stukje van de toer niet meer afgemaakt aangezien mijn voeten er klaar mee waren. North End is wel een hele mooie en leuke wijk waar je ook veel restaurantjes kunt vinden. Eenmaal bij Lisanne zijn we na het eten nog naar het museum of fine Arts geweest. Die was 's avonds open en was een erg mooi museum! Veel schilderijen uit Europa en Amerika maar ook beelden uit de Egyptische en Griekse oudheid en ook stukken uit Azië! Veel te groot voor een paar uur 's avonds maar wel erg leuk! Daarnaast is het nog een oud gebouw met veel hoge pilaren en houten vloeren.

Donderdag ben ik via het water, wederom een mooie dag met veel zon, maar kouder, naar het museum of science gelopen. Helaas vond ik dit erg tegen vallen en was het veel op kinderen gericht dus stond ook weer zo buiten. Ik ben naar de Cambridge galleria gelopen, een groot winkelcentrum. Meteen een Starbucks gescoord en hierna richting de rondvaart boot. Ik wilde namelijk een tochtje maken over de Charles river waardoor ik Boston en Cambridge mooi kon bekijken. Na een uurtje waren we terug en ben ik gaan lunchen in het foodcourt van het winkelcentrum. Met een verstoring van een vals brandalarm verliep het allemaal gesmeerd. Hierna op naar de metro en ben ik richting de Prudential tower gegaan, tijd voor een rondje Skywalk Observatory om Boston vanuit hoogte te bekijken. Helaas bij aankomst bleek die vanaf 2.00u dicht te zijn, het was 1.55 en dus mocht ik niet meer omhoog.... Beetje jammer dit. Toen ben ik maar richting de Esplanade bij het water gegaan en heb heerlijk van het zonnetje genoten aan het water en na een uurtje richting Lisanne gelopen die ook eerder thuis was vandaag aangezien die om 7.00u was begonnen. We gingen vanavond bij Cuchi Cuchi uiteten. Een echt vrouwen restaurant met cocktails en soort van tapas, maar dan wat groter. Perfect voor ons en een avondje bijkletsen!

Vrijdag ging alles wat langzamer aangezien ik nogal last had van mijn verkoudheid. Zoveel temperatuurverschillen ken ik niet, dus was binnen no time verkouden. Het was wat bewolkt, maar niet te dus terug naar de Skywalk! Dit keer was die wel open en was het nog lekker rustig. Je kunt hier een rondje wandelen, wel achter het raam op de 50e verdieping en dus Boston mooi bekijken. Inclusief Boston logan airport en de Harbor Islands! Erg leuk! Hierna terug naar de metro en op naar Harvard! Ik wilde naar het Harvard Museum of Natural History, beetje zoals het museum in New York. Eenmaal bij Harvard eerst even met een heerlijk broodje geluncht en hierna naar het museum gegaan. Hier stonden heel veel dieren met vaak ook het skelet ernaast, ik als beta student vind dat erg leuk, dus heb me dan ook kostelijk vermaakt. Verder van alles geleerd over de natuur van New England en ook nog een stukje prehistorie. Hierna ben ik terug gegaan richting Lisanne die ook net thuis was. Na het avondeten zijn we, dit keer met Maarten erbij, naar Meadhall gegaan, dit ligt op een steenworp afstand van hun huis. Geheel op Amerikaanse wijze eerst je ID laten zien voor je binnen mag en biertjes mag drinken. Ze hebben hier heel veel biertjes op de tap waar we ons prima hebben vermaakt met bijkletsen en uitzoeken wat je wil drinken.

Zaterdag mochten we weer beetje uitslapen! Rond half 10 moesten Lisanne en ik echter wel naar de metro om de trein van 10.20 naar Salem te halen. De oude heksenstad, die in oktober met het oog op Halloween nog meer aangekleed is. Overal lopen verklede mensen rond. We hebben een rondje door her toch best kleine dorpje gewandeld waar alle hoogtepunten ook met een rode lijn op de stoep worden aangegeven. Zo kwamen we ook bij her water uit waar een oud schip lag en ook een mooie vuurtoren. We hadden wederom fantastisch weer, wel wat fris, maar volop zon! Hierna zijn we nog naar een oude begraafplaats gelopen en hebben het Witch Trial Monument bezocht waar de 20 mensen die zijn opgehangen tijdens de heksen periode in 1692. Hierna was het lunchtijd! We wilden toch weer rond half 4 met de trein mee omdat we nog plannen hadden in de avond dus hebben het lekker rustig aan gedaan en genoten van het weer! Eenmaal terug in Boston gewacht tot Maarten thuis was en ik ze mee uiteten kon nemen. We zijn naar Yardhouse geweest, een soort sportsbar waar we heerlijke hamburgers hebben gegeten en met veel moeite een biertje hebben gekozen uit de lijst van 144 van de tap.. Wat een klus! Hierna hebben we bij het stadion van de Boston Red Socks (baseball) Illuminus bezocht. Een soort van glow maar dan meer op kunst gericht. Er waren veel mensen op af gekomen en het was wel leuk om ook dit soort dingen van het Amerikaanse leven te zien!

Vandaag was het chill dag! Na een rustige ochtend zijn we begonnen met koffie. Hierna de metro naar Harvard gepakt, want daar was vandaag een Oktoberfest! Het begon met een grote parade, beetje zoals onze carnavalsoptocht. Veel muziek, verklede mensen en daarnaast ook veel berichten op politiek gericht. Al met al duurde het ruim een half uur voor alles voorbij was. We stonden echter in de zon, dus wij hadden er geen probleem mee! Hierna onszelf op een ijsje getrakteerd en nog staan kijken naar een straat acrobaat die toch wel erg goed was. Hierna een beergarten gezocht. Dit soort dingen, zoals buiten bier drinken en festivals, kennen ze hier helemaal niet zo. Daarnaast is hier strenge leeftijdscontrole op alcoholgebruik, kunnen ze wat van leren in Nederland! Ze vragen er gewoon altijd naar. Hierbij moest je in de rij voor een bandje na het tonen van je ID en dan pas mocht je bier kopen en dan blijf je ook binnen een afgezet gebied hiermee. Eigenlijk weinig mis mee en het loopt prima. Ons oog viel op een seasonal biertje: belgian white style pumpkin: shock top! Ofwel witbier mer pompoen smaak, die erg aan te raden is. We hebben ons zo de hele middag vermaakt met genieten van de zon, muziek, lekker biertje erbij en kletsen. Heel vervelende manier om je laatste dag door te brengen!
Eenmaal terug de laatste dingen ingepakt en zo zit ik nu lekker relaxt dit te schrijven op de bank.

Morgenochtend pak ik de bus terug naar het busstation in New York waarna ik overstap op een bus naar het vliegveld van Newark. Morgenavond om 18.05 vlieg ik dan terug naar Amsterdam en dan zit mijn heerlijke vakantie er helaas op!

De foto's volgen als ik thuis ben!

Tot snel, liefs!

• 12 Oktober 2015 - 08:19

Mama:

Hoi Loes een heerlijk verhaal, het meeste had je al verteld maar toch om te weer te lezen ook leuk. Blij dat je weer naar huis komt. Goede reis. En tot dinsdag