Van Los Angeles naar San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Van Los Angeles naar San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Van Los Angeles naar San Fransisco

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

03 Augustus 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Lieve familie en vrienden,

Na enkele dagen radiostilte tijd om jullie bij te praten. Wel lang, maar dan hebben we wat dagen ingehaald.

We waren gebleven bij Kingman. Maandagochtend zijn we eerst gaan ontbijten. Dit keer über Amerikaans... Cornflakes met melk.. Ze hadden niets anders. Hierna konden we weer op pad. We hadden besloten nog een stukje route 66 te rijden voordat we de snelweg naar LA zouden pakken. Hier hadden we totaal geen spijt van gehad. Na enkele mijlen slingerden we de bergweggetjes in en hadden we fantastische uitzichten! We stopten in het plaatsje Oatman. Een dorpje van niks, maar nog volledig in stand gehouden als oud Western dorp! Super leuk! Er liepen overal ezeltjes rond, stonden nog oude saloons en met name veel souvenirswinkeltjes! Hierna nog de berg afdalen en daarna de interstate (snelweg) op. Alles verliep voorspoedig tot we in de buurt van Los Angeles kwamen.. Het was hier druk! 5 baanssnelwegen, overal auto's.. En hier hanteren ze een soort van Keep your lane principe... Dus links en rechts wordt je ingehaald, maar rijdt degene voor je niet hard zat dan ga je gewoon schuiven... Beetje chaotisch, maar het went en uiteindelijk doe jezelf mee. We kregen ook door dat de snelwegen inmiddels door de stad heen liepen... Oké, volgens mij zijn we in LA. Samen met Annie (TomTom) kwamen we bij het hotel aan! Simpel, maar bijzonder. Overal spiegels aan het plafond, lelijke geel/bruine tegels in de badkamer... Nog retro, ach ogen dicht en je kunt slapen! Het was inmiddels al bijna half 5, wat zullen we vanavond eens doen? We besloten onze bikini's aan te doen en naar Santa Monica te rijden. Los Angeles is eigenlijk opgebouwd in verschillende steden, zo ook het strand stadje Santa Monica. Via allerlei wegen kwamen we er uiteindelijk. Auto op het strand geparkeerd en even lekker van de zon genoten. De oceaan (Pacifische oceaan) is VEEL te koud om in te zwemmen! Hierna een wandeling over de houten pier. Deze pier wordt ook veel in films gebruikt, dus we herkenden dingen. Hierna lekker gegeten aan de boulevard en daarna in het donker via een drukke snelweg terug naar het hotel.

De volgende ochtend waren we allebei al van mening: Los Angeles is zo niet onze stad! Veel te druk en mega. Echter wilden we nog wel Hollywood bezoeken! Annie weer ingesteld en rijden maar. We staken zelfs de beroemde Sunset Boulevard over met onze auto! Hierna de auto geparkeerd in een mega parkeergarage midden in Hollywood aan de Hollywood Boulevard! Doen we gewoon even ;). Grote snoepwinkels, Starbucks je hebt t er allemaal! Vanaf hier konden we alvast een blik op het Hollywood sign werpen. Het zag er zo maar klein uit... We besloten om een stukje te wandelen over de Hollywood Boulevard. De walk of Fame kwam ons al tegemoet. Allemaal roze sterren van oude en nieuwe beroemdheden (Donald Duck, Walt Disney, Vin Diesel, Olivia Newton-John etcetera). Een stukje verder zit het Chinese Theater. Hier voor de deur liggen de echte hand en voetafdrukken van de sterren (Steven Spielberg, Meryl Streep, de cast van Twilight, Harry Potter en zelfs Star Wars!) Ja, Sara ik heb de hand- en voetafdrukken van Robert Patterson gefotografeerd voor je! Alles is hier mega. Er lopen drommen mensen over de Walk of Fame, gepaard gaande met allerlei verklede mensen. Best leuk allemaal, maar na het een tijdje is het ook wel weer klaar. We zijn de auto gaan halen en reden door naar Griffith Park. De auto op een helling geparkeerd wegens de drukte en het laatste stukje omhoog gewandeld naar het Griffith Observatory. Vanaf hier had je een goed uitzicht over het Hollywood sign! Binnen was van alles uitgelegd over natuur- en scheikunde en de ruimte. Best interessant. Eenmaal buiten besloten we dat we wel klaar waren met LA. Annie ingesteld naar Malibu, tijd voor het strand! Malibu is ook zo'n onderdeel stad van LA, echter wel een uur rijden vanaf het centrum. We gingen naar Zuma Beach. Bekend om zijn hoge golven voor de surfers. Echter om 3u waren er nog maar weinig surfers, golven nog wel. Maar ook hier was de zee veel te koud! Na een middagje lekker relaxen zijn we op de terugweg ergens in Malibu gaan eten en waren we rond half 9 terug in het hotel. Inpakken, want we waren blij dat we de volgende dag weer weg mochten gaan!

Woensdagochtend zaten we al bijtijds in de auto. De eindbestemming was San Simeon, zo'n 250 mijl verderop. We zouden de komende 2 dagen de Pacific Coast Highway 1 gaan rijden. Een vroegere snelweg tussen LA en San Fransisco. Geheel langs de kustlopend en door de bergen. Via Santa Monica en Malibu waren we na ruim 2 uur file rijden de stad uit. We reden verder naar Santa Barbara. Een beetje mediteraans ogend stadje met veel palmbomen, grote huizen en zo'n oude houten pier. Lekker stukje gewandeld en op de pier geluncht! Hierna richting Pismo Beach. Rijdend langs de kust en met prachtige vergezichten en langs kliffen! Onwijs mooi! Echter zagen we wel de graden omlaag denderen naarmate wij verder reden... Voorbij Pismo Beach gestopt in Morro Bay. Hier ligt de grote Morro Rock op een schiereilandje en met geluk kon je hier wel eens wild zeeleven tegen komen. Wel direct de vestjes gezocht want we zaten inmiddels op 19 graden, ons lichaam was echter gewend aan 35-40... KOUD! Terwijl we naar de rots zaten te kijken hoorden we een geluid! Een blik naar rechts en we zagen een grote kolonie zeeleeuwen op een houten vlonder liggen, brullend en wel! Super tof! Bij de rots in de buurt lagen ook beesten in het water, we denken zee otters! Na het schouwspel zijn we doorgereden naar San Simeon. Dit stelt niets meer voor dan een aantal hotels en restaurants op een weg naast de snelweg en het strand. Een leuk hotel met zwembad bij de zee. Echter met 20 graden als buitentemperatuur zagen wij in beide niet zoveel. Lange broeken en vesten aan en lekker gaan eten. Als toetje nog een strandwandelingtje gemaakt!

Donderdagochtend wederom op tijd op. We moesten het 2e deel van de highway gaan rijden en dit keer zou er nog veel meer te zien zijn onderweg. Eindbestemming van vandaag was San Fransisco! We lieten San Simeon achter ons en stopte even later alweer op een viewpoint. Het weer zat ons niet echt mee, 18 graden en veel laag hangende bewolking. We waren voor de mist/bewolking gewaarschuwd. Dat is hier vaak in de zomer. Toch trok het soms ook goed open! Grote pelikanen op de rotsen voor ons! Op het bordje lazen we dat verderop wel eens zee-olifanten liggen, maar meestal alleen in december tijdens het broedseizoen. Op de parkeerplaats stonden wel veel auto's, toch maar een kijkje gaan nemen! En zonder enige spijt, op het strand onder ons lagen zeker meer dan 50 zee-olifanten! Ze zaten ook in de zee! Wat een kolossale beesten, herrie dat ze kunnen maken (klinkt nogal hol...) en ze hebben zomaar raar gedrag. Over elkaar heen schuivend en af en toe wat macho gedrag naar de ander! Hier kun je wel uren naar kijken. Toch zijn we even later verder gegaan, onderweg nog regelmatig gestopt om te kijken. De volgende grote stop was bij de McWay waterval. Een stroompje dat uit de berg het strand op dendert en zo de zee in. De mensen om ons heen zaten alleen meer naar de zee te kijken. Al snel hoorden we dat er minimaal een walvis wat verderop zat en ook een aantal dolfijnen bij de kust! Oké kijken dus!!! Niet veel later zagen we een keer zo'n enorme spuiter en ook soms een vin! Echt heel tof! Zo'n enorm beest in zee! We hadden niet gedacht dat we die zo gemakkelijk zouden zien. Ook de dolfijnen werden gespot! Na een tijdje staan kijken en zoeken toch maar door. Op advies van een verslag wat we hadden gelezen van anderen gestopt bij Nepethe restaurant. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over de oceaan. Lekker geluncht en daarna nog even over de zee getuurd. Ook hier zagen we al snel een paar walvissen!! Niet te geloven! Als je er eenmaal een hebt gespot weet je hoe je ze herkent, erg leuk! Hierna door richting Carmel. Hier hebben we de 17 mile scenic drive gereden. Een priveweg tussen de erg dure en grote huizen en golfbanen langs de kust. De zee was hier wel een stuk grauwer als op andere plekken. Wel zaten ook hier op rosten in de zee aalscholvers, een grote kolonie zeeleeuwen en een stukje verder op nog zeehonden! Zoveel wild zeeleven hadden wij niet verwacht te zien! Hierna door naar de cypressen. Geheel anders als degene die wij gewend zijn in het zuiden van Europa! Hierna besloten om toch maar door te gaan rijden, Annie leerde ons dat het nog 2,5 uur rijden was naar San Fransisco. Al snel stonden we in de eerste files.. Alles bij elkaar een uur extra aan file gereden. Toch zagen we zo'n 20 mijl voor de eindbestemming de skyline van San Fransisco opdoemen! Wel gehuld in laag hangende bewolking, ook dit geheel normaal voor San Fransisco gepaarde gaan met een temperatuur van 19 graden... Ai, hier blijven we 3 dagen... Eenmaal van de snelweg af kwamen de beruchte hellingen te voorschijn. Ideaal met zo'n automaat rem erop, en bij groen gewoon gas geven! Hij rolt lekker toch niet terug! Samen met Annie het hotel gevonden. De auto daar even voor de deur geparkeerd, later bleek dit ons grootste zenuwpunt van de reis. Kom ik zo op terug! Ingecheckt en auto volledig leeg gehaald. De auto moest namelijk in een garage iets verderop. Toen we daarheen moesten begon de ellende. In de drukte had ik hem op een afdalende helling geparkeerd en moest een stukje achteruit om weg te kunnen... Maar hoe ga je achteruit helling trekken als je een automaat rijdt... Op advies van de hoteleigenaar: de oude dametjes hier gebruiken hun linker voet op de rem en rechts gas! Doen wij dat dus ook! De auto flink laten brullen maar het lukte!! We waren weg! Met ons knipperlicht aan nog even een paar banen opgeschoven en we reden weer! Eenmaal in de garage was dit onze eerste ervaring met Valet Parking. Geheel normaal hier, voor ons wat minder. Sleutel in de auto laten en hij wordt voor je geparkeerd. De sleutel krijg je met je auto terug bij ophalen.... Oké beetje vreemd maar prima. Het hoort bij het hotel... :p Hierna de lange broeken en vesten weer gehaald en om de hoek van ons hotel Chinatown ingelopen. Het was al 8u geweest dus tijd voor een hapje eten! Dit keer lekker Aziatisch! Hierna terug naar het hotel, we waren compleet uitgeblust!

Gisteren was het tijd om San Fransisco te bekijken! Onze dag begon über Amerikaans met een ontbijtje bij Starbucks. Hierna via Union square door naar Blazzing Saddles. Hier hadden we fietsen gereserveerd. San Fransisco moet je namelijk op de fiets bekijken! Met helm en al kregen we een mountainbike met 24 versnellingen, wel handig met die heuvels. Vervolgens instructies hoe je de steilste hellingen ontwijkt en toch bij de Golden Gate Bridge kunt komen! Hierna de fiets op en de drukte in. Na enkele meters konden we gelukkig het fietspad op.. Deze wordt hier echter wel gedeeld met de bushalte en al het stilstaande vervoer (uitladen ed), dus je moest af en toe nog wat ontwijken. De eerste stop was Alamo Square. Hier staan die leuke gekleurde huisjes op de heuvel, die uit de serie Full House! Hierna weer heuvelsafwaarts richting het Golden Gate Park. Hier kwamen we een botanische tuin, bizons en een heuse Nederlandse windmolen tegen! Hierna moesten we de heuvels bedwingen richting de Golden Gate Bridge. Het was zo steil dat we een helling zelfs zijn opgelopen! Het uitzicht hierna was wel erg mooi! Eerst over de stad en na een stukje verder liet de GG (zoals hij hier wordt genoemd) bridge zich zien! Echter was de bovenzijde wel gehuld in de mist, gaf ook wel weer een mysterieus tintje. Het was al wat later en onze magen waren flink aan het knorren. Power lunch met croissantjes later en we konden de brug over. Onderweg hadden we het al koud gehad (vesten waren nog niet uit geweest), maar op de brug was het echt koud!! Veel koude wind ook met name. Sjaal erbij en fietsen maar! Onderweg uiteraard meerdere malen gestopt! Dit was toch wel een erg toffe manier om de brug te bekijken! Eenmaal aan het einde scheen ineens de zon, weg mist! Hier was het ook meteen een stukje warmer, vesten en sjaals uit! Nog even een fotomomentje en daarna de heuvel af met erg veel zijwind richting Sausolito. Soms wat spannend zo ver te dalen, maar we hadden goede remmen! Eenmaal in Sausolito was het warm en scheen de zon volop. Bij de ferry (we zouden met de fiets op de boot teruggaan) werd ons vertelt dat we in de stand by line moesten gaan staan, alle kaartjes waren al uitgegeven.. Oké en nu? We hadden drie opties: terug die bult op en terug fietsen naar San Fransisco, wachten in de rij, of 10 mijl doorfietsen naar Tiburon. Daar ging ook een boot en die was veel rustiger! We besloten voor dat laatste, zeker gezien het mooie weer aan deze kant! Via een mooi fietspad fietsten we om het water heen. Erg mooie omgeving! Soms toch nog flink gedaald en ook weer moeten stijgen. We zijn wel bikkels geweest, want hebben op een helling na alles opgefietst! Na ruim 1,5 uur fietsen kwamen we compleet gebroken aan in Tiburon! Na even wachten op de ferry, kwam deze gelukkig snel! Fiets erop en zitten maar! We hadden een catamaran die met volle vaart over de zee ging, en 25 minuten later stonden we weer in San Fransisco. We waren inmiddels redelijk dicht bij de fietsverhuur, dus terug gefietst en die dingen ingeleverd. We hadden zadelpijn, beenpijn, eigenlijk overal pijn. We hebben de dag besloten met een dinetje en wijntje! Die hadden we dik verdiend vonden we zelf. Hierna ploften we in het hotel neer! Helemaal uitgeteld. Echt vakantie dit ook ;)

Vanochtend waren we enigszins hersteld van de fietstocht. Tijd voor een wat rustigere dag. Wederom ontbijtje bij Starbucks en daarna de benenwagen gepakt! Goed voor de spierpijn. Heuvel op, heuvel af en zo'n 30 minuten later stonden we bij pier 33. Op naar Alcatraz, we gingen ons zelf tijdelijk laten opsluiten! Precies op tijd, we konden de rij al in. Wederom boot op en na 15 minuten waren we op het eiland! Een of andere malloot heeft bedacht dat alles in deze regio op heuvels ligt, dus we moesten naar het 40 meter hoger gelegen celblok! Die malloot vinden we steeds minder leuk. Hierna stonden we bij Alcatraz binnen. Audiotour opgestart en lopen maar. Erg indrukwekkend! Zeer kleine cellen, nul privacy, sober, primitief, een echte gevangenis dus! We hebben een korte demonstratie gezien van het openen en sluiten van de deuren, wat een enorm kabaal! In totaal ruim een uur rondgelopen. Hierna terug naar de boot. Eenmaal aan land was het tijd om de beroemde pier 39 en de Fisherman's Wharf te bekijken. Beide zijn super toeristisch met veel restaurants en souvenirswinkeltjes! Kwam goed uit, wij waren wel toe aan een beetje rust en relaxen. Overal rondgeneusd en wat leuke dingen op de kop getikt, broodje bij Subway, pauze met een wijntje en cocktailtje en alles geheel toepasselijk afgesloten met beide een heerlijk vis gerecht op de pier. Oh compleet vergeten, bij pier 39 ligt ook een grote kolonie wilde zeeleeuwen (hebben ze al de afgelopen dagen al regelmatig gezien, het wordt BIJNA normaal!). Deze hebben we uiteraard ook bekeken. We zijn door de kou inmiddels echt tourist met een San Fransisco trui en USA sjaal! Zometeen inpakken want na 3 dagen laten we de stad weer achter ons.

Morgen rijden we vanaf hier naar Fishcamp. Vanaf daar bekijken we de enorme Sequoia's in Mariposa Grove en Yosemite National park! Ik zal proberen er sneller weer een verslag op de zetten. De foto's ga ik nu proberen! Hou ons in de gaten!

Liefs, Loes & Loes!

• 03 Augustus 2014 - 10:54

Lucia:

Hai die loesjes

Weer veel beleeft en gezien.
    Leuk om dit verslag te zien,en de foto's.
    Op naar het volgende en...voorzichtig.
    Gr lucia

• 03 Augustus 2014 - 15:18

Thea:

Nou dames jullie maken wel veel mee, al die grote waterdieren lijkt me erg mooi om te zien.
    En maar goed dat je geen schrik hebt in het verkeer, wat een chaos zeg.
    Het is erg leuk om jullie verhaal te lezen, ik kan me wel inleven hoe het zal zijn.
    Nog veel reis plezier.
    Kusjes Papa en Mama xx

• 05 Augustus 2014 - 07:58

Ans:

Hallo ladies,
    Echte toeristen dus nu. En wat hebben jullie al veel gezien zeg. En dan hoor ik vanmorgen dat jullie zelf een moeder beer met jong hebben gezien. Echt super.
    Nou geniet nog maar lekker, want de tijd gaat veel te snel.
    groetjes en dikke knuffel
    andere pa en ma