Grenzen opzoeken... - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Grenzen opzoeken... - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Grenzen opzoeken...

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

21 Juli 2013 | Thailand, Chiang Rai

Sawatdee!

Het gaat nog steeds erg goed met ons. We hebben weer van alles meegemaakt, dus tijd om jullie even bij te praten. De titel zul je wel merken slaat op verschillende dingen die we de afgelopen dagen hebben gedaan.

Vanuit Phrae zijn we verder naar het noorden gereden. Onderweg zagen we ineens een aantal torentjes tussen de bomen uitsteken. Papa op z'n Thais op de rem en naar de vluchtstrook. Daar stond een gigantische tempel, waarvan we geen flauw idee hebben hoe die heet. De grootste beelden stonden er voor de deur, maar verder was het er erg stil. Toch maar even een bezoekje brengen. Binnen waren ze enkele gebouwen nog aan het afmaken, maar ondanks dat zag het erg echt prachtig uit! Toen gingen we verder, na zo'n 10 km weer gestopt. Dit keer wel gepland en wel naar Wat Rung Khon, ook wel de witte tempel genoemd. Deze tempel is pas 15 jaar geleden gebouwd en heeft ook wat dingen van het nu in de muurschilderingen. Verder is hij helemaal wit en ingelegd met spiegeltjes. Als de zon schijnt schittert de hele tempel. Hierna doorgereden naar het hotel. Dank aan de TomTom voor het wederom goed wijzen, zo kwamen we in een klein steegje uit bij Baan Soon Tree Resort. We kregen een bungalow tegenover het zwembad toegewezen. Het kan niet beter! Je kunt het niet bedenken en ze doen het voor je: de was, stoelen verplaatsen, zelfs blikjes bier brengen. We mogen het niet zelf doen.
Na wat te hebben gerelaxt aan het zwembad zijn we de stad gaan bekijken. Via de belangrijkste tempels van de stad kwamen we bij een food market waar zelfs de dode ratten in de goot lagen. Hier waren we dus ook zo weer weg. We hadden t voor een dag weer gehad met Thais eten, dus hebben we lekker een pizza gegeten. Hierna nog een rondje avondmarkt gedaan. We hebben nog een show gezien waar we nog een aantal travestieten/ladyboys hebben gezien. Toch wel erg bijzonder. Na wat verder lopen kwamen we bij een pleintje vol met tafeltjes en stoelen en aan beide lange zijden allemaal kraampjes met Thais eten. Dit was dus het eten van de straat. We zagen zoveel lekkere dingen dat we ons restaurant voor de komende dagen al hadden gevonden. Terug lopen naar het hotel was een minder succes door de vele zwerfhonden, dat gaan we dus echt anders doen morgen!

Gisteren was de grote dag dat we de gouden driehoek zouden gaan bezoeken. We gingen op tijd op pad naar Chiang Saen. Een stadje aan de Mekong. Via het cachen van papa wisten we dat er een eilandje in de Mekong ligt wat Laos grond gebied is, maar waar je met een Thais visum ook op mag. Beetje jammer dat het regende, toch mocht dat de pret niet drukken. Wij op een longtailboot de Mekong over. Eenmaal op Don Sao bleek het toch wel erg commercieel, papa heeft een kaart verstuurd voor de cache en dat was een van de doelen. Eenmaal terug op het vaste land zijn we doorgereden naar Sob Ruak of wel de golden triangel. Dit is het drielandenpunt met Thailand, Laos en Myanmar (Birma). Hier komt ook de rivier die Thailand en Myanmar van elkaar scheidt uit in de Mekong. Erg mooi om een keer te zien!
Vanaf Sob Ruak was onze volgende bestemming de Doi Tung, een hoge berg in deze provincie. Via Mae Sai, het grensplaatsje met Myanmar, namen we de eerste zijweg richting Doi Tung. Na 2 km hing er een slagboom en kwam een militair ons tegemoet... Ohoh.. Een blik op de kaart liet zien dat onze weg nagenoeg over de grens met Myanmar liep. De militair wilde weten waar we heen gingen, maakte een foto en melde dat we nog drie checkpoints tegen zouden komen. Dus wij gewoon verder, de weg werd smaller, de begroeiing steeds mooier. We waanden ons in de jungle! Al snel begonnen we flink te klimmen over erg bochtige weg. Soms waren de klimmen zo steil dat we wel 20% moesten klimmen, daar had onze automaat het soms wel erg moeilijk. Op het ergste punt hobbelden we met 10 km/h omhoog. Maar het uitzicht maakte alles goed! We keken uit over de bergen van Myanmar en Thailand en begrijpen nu waarom ze dit gebergte de uitlopers van de Himalaya noemen. Net na de top kwamen we aan bij Wat Doi Tung. Een lange trap omhoog, gevolgd door een pad vol met bellen kwamen we bij de tempel uit.
Volgende stop waren de koninklijke tuinen. De prachtigste bomen en bloemen waren hier geplant. Na deze tuin was onze dagtrip ten einde en gingen we terug naar het hotel.
Het was eenmaal donker toen we wilden gaan eten, gelukkig bood de eigenaresse van het hotel aan om een tuk tuk te bellen. Wat een uitvinding! Voor nog geen 2 euro bracht deze man ons in zijn driewieler naar de avondmarkt. Hier zijn we lukraak wat gaan bestellen: rijst met kip (€0,75), vleesspiesjes (a €0,12 per stuk) en garnalen en loempia's (samen €1,00). In totaal zo'n €7,00 met z'n drieën. Geweldig, en zo lekker en vers hadden we hier nog niet gegeten! Uiteraard weer terug met de tuktuk. Eenmaal terug bij het hotel was daar onze eerste tropische regenbui.

Vandaag was het plan om de Kung Khorn waterval te bezoeken. Helaas regende het nog in het national park, dus was getemperd gesloten. We hebben ons als nog prima vermaakt met boodschappen doen en aan het zwembad liggen. Wij hadden namelijk geen regen, maar schitterend weer. Vanavond zijn we wederom met de tuktuk op de avondmarkt gaan eten. Ik heb me gewaagd aan curry, maar wat was die pittig! Duidelijk te merken dat de lokale Thai hier ook eten!

Morgen reizen we weer verder en moeten we afscheid nemen van ons prachtige resort. Maar niet getreurd, we reizen naar Pai waar we een aantal dagen gaan relaxen in een mogelijk nog mooier resort ;).

Tot snel weer!

Liefs, Loes

Ps. De foto's staan er nu allemaal op.

• 22 Juli 2013 - 16:21

Wieny:

Jee wat n prachtige fotos weer maar wat zag ik nog meer ..... frietjes?????
    veel plezier en tot het volgende bericht.
    groetjes van ons

• 23 Juli 2013 - 08:51

Lucia En Ton.:

Hallo luitjes.
    Goed verslag en weer prachtige foto,s.
    Willem klokkenspellen ging je goed af.
    Thea die goude Boeda zou die ook een goude.....hebben.
    Bedankt voor het mooie reisverslag.
    Wachten op de volgende.

Gr lucia ton

• 25 Juli 2013 - 11:38

Oma:

wat zien jullie mooie dingen dat is heel wat anders dan griekenland jammer dat het soms regent
    maar ook misschien verkoelend dat is hier nu ook wel even fijn op het ogen blik
    goed voor de bloemen veel plezier tot de volgende keer.