Van de drukte naar relaxen op het palmbomeneiland - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Van de drukte naar relaxen op het palmbomeneiland - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Van de drukte naar relaxen op het palmbomeneiland

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

08 Augustus 2013 | Thailand, Ko Samui

Dag lieve kijkbuiskinderen,

Dit keer bericht ik jullie vanaf t prachtige eiland Koh Samui, maar ik zal beginnen waar ik ben gebleven. De drukte in Bangkok.

Zondag wilden we een wandeling maken door chinatown. Zo gezegd, zo gedaan zou je denken. Na koffie en heerlijke verse ijsthee zijn we richting ons favoriete vervoermiddel van Bangkok gegaan, de taxiboot. De eerste boot was vol, dus we hebben een redelijke tijd op de pier staan wachten, gelukkig was het mooi weer met een zonnetje. Na flink wat pieren verder zijn we uitgestapt bij Ratchawongse. Na 500m hebben we, met succes, bij de lokale tassenuitverkoop staan kijken. Een tas voor 100 bath (ong €2,50). Even verder zagen we een smal steegje vol met kraampjes: chinatown! De een verkocht nog meer gekleurde rotzooi als de ander. Ook verkopen ze hier telefoonhoesjes voor een euro, dat is dan wel weer reuze interessant! Na flink rondneuzen hebben we goed geshopt, tijd voor wat cultuur. Langs een Chineze en Thaise tempel en uiteraard de grote Chinatown poort. De rest van de middag zouden we vullen met een wandeling langs het kanaal ten behoeve van papa's hobby: cachen. O.a. een stop langs t treinstation gemaakt. Toch wel erg leuk om mama en papa zo allerlei plekken te laten zien waar ik al geweest ben! Mijn voeten begonnen alleen nogal pijn te doen, dat papa het laatste stuk alleen heeft afgemaakt en mama en ik ons bij het hotel hebben laten afzetten door de tuktuk. 'S avonds hebben we ons nog even ondergedompeld op de Khao San Road waar ik een briljant t-shirt met een uitspraak van Dr. house op de kop heb getikt!

Maandag hebben we voor het eerst deze vakantie een wekker gezet... Na een ontbijtje stond een taxi voor ons klaar om 8.30. Dit keer een vriendelijke man die ons netjes volgens de regels in drie kwartier op Don Muang Airport afzette. Bij het inchecken werd het even spannend met de koffers, we zaten er 100 gram overheen en alles werd zonder problemen doorgesluisd! En dan begint t wachten. Vanwege het verkeer moet je in Bangkok op tijd weg, maar als alles dan meezit ben je te vroeg. Om 11.10 zouden we gaan boarden alleen was het vliegtuig er toen nog maar net. Om 11.15 zijn we gaan boarden en in tegenstelling tot de chaos bij Ryanair (we vlogen met Nok Air wat gelijk staat aan Ryanair als maatschappij), verliep hier alles vlekkeloos en taxieden we om 11.33 weg ipv 11.30. We kregen onderweg zelfs een snack en drinken en dat allemaal op een vlucht van een uur! Hier kan Ryanair zeker wat van leren. Eenmaal geland op Surat Thani airport hebben we de koffers gehaald en moesten we op pad naar de bus. Deze bus zou ons in 1,5 uur naar Don Sak brengen. In Don Sak vertrekken de boten naar o.a. Koh Samui. Erg vlot zaten we op de boot en binnen 1,5 vaarden we Nathon haven in, we waren eindelijk op Koh Samui. Je hebt er zo onderhand ieder vervoermiddel voor nodig, maar dan heb je ook wat. Op de boot merkten we al dat we een goede keus hadden gemaakt omringt door mooie natuur staken we over. Eenmaal in Nathon kwam de laatste klus, naar het hotel komen. Via de receptie wisten we wat de taxi zou kosten, maar ze waren ons weer eens vreselijk aan het oplichten. Wij doorgelopen en zo heb ik papa en mama in een Songthauw geladen. Een pickup truck met twee bankjes achterin. Een half uurtje later waren we gearriveerd bij Samui Beach Resort. Hier hebben we een mooie bungalow met zeezicht als je op de veranda staat, wat wil je nog meer? We hebben nog een duik gewaagd in de zee die helemaal perfect is. Het water heeft een temperatuur van 28 graden, standje erin rennen zonder te moeten wennen, maar wel afkoelend. Hierna afgespoeld in ook een heerlijk zwembad, dit komt helemaal goed. Op Koh Samui staan veel palmbomen waardoor het echt het uiterlijk van een tropisch eiland heeft. In de avonden zijn we Lamai ingelopen waar we bij de lokale Thai hebben gegeten. Even later kwamen we erachter dat er zo'n soort foodmarket als in Chiang Rai was, dus daar zouden we zeker nog gaan eten. Na nog lekkere cocktails een Italiaan zijn we terug gewandeld.

Dinsdag was relaxdag aan de zee. Dit ging in de ochtend alleen al fout door verbranden bij sterke wind. Beetje jammer. Daarom zijn we 's middags langs de opa en oma rotsen gelopen en naar een tempel. De zon is hier 's middags overigens ook te heet om in te liggen. Overdag is het namelijk zo'n 35 graden. We wilden 's avonds weer naar het dorp en dit keer wilden we via het strand. Eens maar nooit meer, wat was dat zwaar! In het licht ging dat nog wel, maar terug in het donker, wat een drama! We hebben gekozen voor pizza van de avondmarkt aangezien het Thaise eten soms ook wel even klaar is.

Woensdag moesten onze huidjes flink bijkomen. Dus een strandbedje in de schaduw onder de boom, goed insmeren en regelmatig afkoelen in zee was onze remedie. 'S avonds wederom het dorp in, maar toch maar weer via de straat. Een lokale
Thaise maaltijd later zijn we terug gegaan want vandaag ging de wekker vroeg om misschien een bezoekje aan Nemo te brengen!

Vandaag stonden we om 6.45 naast ons bed. Beetje vroeg in de vakantie, maar voor deze keer. Om 7.15 stonden we bij de receptie, met wat Thaise vertraging werden we om 7.35 opgehaald. Zo stonden we een half uur later weer in de haven. Op naar Ang Thong National Marine Park! Wederom met vertraging dit keer door mede passagiers vaarden we naar het park. Onderweg hadden we flinke zeeslag door de wind en redelijke golven, maar we bereikten het eerste eilandje. Ang Thong is een beschermd gebied van 42 onbewoonde eilandjes. Eenmaal rondom de eilandjes waanden we ons in expeditie robinson! Ontzettend mooi. Op het eerste eiland kon je naar de top klimmen waar je een schitterend uitzicht hebt over de eilanden (zie foto's). Deze klim was erg pittig. Jezelf optrekkend met een touw en klimmen en klauteren over scherpe en gladde rotsen was namelijk de weg. Na een halve liter zweet op die helling te hebben achtergelaten (lang leve luchtvochtigheid) kwamen we toch boven aan. Wat mooi!! De weg omlaag was helaas een heel stuk minder mooi. Onderweg zagen we vlinders en wilde apen! Super gave beesten die zich weinig aantrekken van de toeristen en gewoon boven je hoofd op een tak kunnen zitten. Eenmaal terug beneden even wat afkoeling waarna we per longtailboot terug naar de grote boot werden gebracht. Daar wachtte een heerlijk lunch buffet op ons. Na een goede hap eten vaarden we verder. Onderweg konden we de onbewoonde eilandjes met hun bounty stranden bewonderen. Bij de volgende stop weer naar zo'n mooi strand waar we een blauwe lagune hebben bekijken en tussen het koraal hebben gesnorkeld. Hier zwemmen allerlei gekleurde vissen rond! Hierna kwam onze leuke dag toch zo onderhand tot zijn einde. We moesten terug naar de boot. Onderweg terug naar Koh Samui nog een regenbui op ons dak gehad, maar wij zaten gelukkig droog. Dit was een ontzettend leuke dag die beter door foto's kan worden vertelt ipv met woorden.

Morgen gaan we weer een dag niksen en zaterdag huren we een scooter om het eiland te bezichtigen. Maandag beginnen we helaas alweer aan de terugreis. Gezien het flink reizen vanaf hier gaan we maandag alvast naar Surat Thani. Waar we een nachtje slapen om dinsdagmiddag terug naar Bangkok te vliegen. Vanaf hier moeten we naar het internationale vliegveld waar we woensdagnacht onze terugvlucht naar huis hebben. Het gaat nu ineens hard! Ik zal proberen om nog een verslag te plaatsen voor we weg gaan uit Thailand.

Wat betreft de foto's die plaats ik morgenochtend vanaf een andere plek in het resort waar het internet beter is! Dus nog even geduld ;)

09-08: de foto's staan erop!

Veel Liefs,
Loes

• 08 Augustus 2013 - 18:32

Lucia En Ton.:

Hoi Loes en Fam.
    Weer leuk jullie verslag te lezen.
    Bij jullie warm, maar hier ook.
    Dinsdag 35 gr en woensdag 17 gr
    We wachten jullie foto,s af.
    Straks een goede terug reis.
    ( je nieuwe shirt maar eens showen)
    Tot de volgende keer gr ook van sophietje.

• 09 Augustus 2013 - 05:49

Thea:

Zeg loes erg leuk het verslag te lezen van wat je zelf hebt meegemaakt dat door een ander is verteld. Tot dadelijk aan zee.

• 12 Augustus 2013 - 13:38

Oma :

hallo allemaal jullie zijn denk ik nu bezig met terug te gaan heb net alles gelezen en bekeken
    ik wens je een goede reis terug tot van de week en dan tot ziens groetjes oma.