Lollifant en de 762 bochten - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Lollifant en de 762 bochten - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Lollifant en de 762 bochten

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Juli 2013 | Thailand, Mae Hong Son

Beste familie en vrienden,

We hebben weer van alles meegemaakt, dus tijd om jullie even bij te praten. In tegenstelling tot wat de locatie zegt zijn we in Pai en niet in Mae Hong Son. Hij herkent Pai niet.

Maandag vertrokken we vanuit Chiang Rai naar Pai. Een dorpje richting de grens met Myanmar in een dal tussen de bergen die tussen Chiang Mai en Myanmar liggen, nog steeds die uitlopende knoesten van de Himalaya. De te rijden afstand was zo'n 350 km, de TomTom gaf 5 uur rijden aan. Via de snelweg moesten we de eerste berg al doorkruisen. Via een erg mooie bergweg kwamen we weer op de snelweg uit. 100 km voor Pai draaide we een b-weg op. Voor we aan die bochtige weg begonnen zijn we bij de lokale Thai verse kipnuggets, rijst en kippenbouillon gaan eten. Het was me toch een partij lekker! Hierna begon de zwaarste beproeving. De 100 km begonnen nog rustig maar al snel kwamen er bochten, VEEL bochten. Met een blik op de TomTom liet die vaak zo'n slingerweg zien dat je wel 15 bochten op t schermpje kon tellen. Op deze weg was er niet meer dan 250 meter rechtdoor zonder bocht. Achteraf blijkt dat deze weg 762 bochten telt over die 100 km... Slik, dat zijn gemiddeld zo'n 7 bochten per kilometer... Op deze slingerweg hoorde we op een gegeven moment remmen, een bocht later zagen we wat dit was. Een pickup stond hier achterstevoren op de weg met de achterwielen in een greppel langs de weg, oké dat kan dus ook...

Wij bereikten gelukkig veilig Pai en zijn doorgereden naar Phu Pai Art Resort waar we een bungalow hadden gereserveerd. Via smalle weggetjes buiten het dorpje kwamen we het resort op. Het heeft wel wat weg van een Center Parcs bungalow park. De bungalows liggen verspreid over het terrein met eigenlijk allemaal uitzicht op de rijstvelden waartussen dit resort is gebouwd. De lobby ligt in het midden en daar is ook het zwembad. Onze bungalow, die op paaltjes staat, heeft een oppervlakte van 65 m² met een ruime veranda. Onze badkamer is ongeveer even groot als de slaapkamer. In die badkamer hebben we zelfs een apart bad, inloopdouche en inloopkast, wat allemaal gescheiden is. Het is echt absurd groot! De middag hebben we ons aan het zwembad vermaakt. Aangezien het dorp 5 km van ons resort vandaan ligt heeft het een shuttle service in de avond. Voor 1 euro brengen ze je weg wanneer je wilt, om 21.30 staat het busje weer opdezelfde plek in het dorp om je op te halen. In tegenstelling tot je bij de lobby afzetten, brengt de chauffeur iedereen naar zijn bungalow en wacht tot je binnen bent. Wat een service!

Dinsdag was het tijd om de omgeving te verkennen. We zijn naar Pang Mapha gereden, 40 km naar noorden over wederom zo'n slingerweg. Hier zou een markt zijn met veel lokale bevolking uit de bergstammen, helaas voor ons waren er maar weinig mensen en zouden wij de markt in Nederland eerder tot rommelmarkt bombarderen. Wat een bende! Op de terugweg naar Pai zijn we op de top gestopt. Daar kwamen drie kinderen in kleding volgens de bergstammen op ons afgerend. Door ons te hebben ingelezen weten we als je die kinderen op de foto wil zetten dat daar wel een geldbedrage tegen over staat. Deze kinderen waren zo schattig dat we maar mee zijn gegaan in de commercie. De volgende bestemming was informatie inwinnen voor een ritje op een olifant. We kwamen uit bij Karen's Elephant Ride. Een kamp waar ik graag naar toe wilde, omdat ze hier, in tegenstelling tot veel andere kampen, hun olifanten goed behandelen, niet slaan met haken, goed eten geven en ze niet uitbuiten. Wat bleek nou, we konden zelfs die middag nog! Papa en mama in een zitje, ik voorop op de huid in de nek van Dombo! Geheel met bijpassende Thaise hoeden tegen de zon vertrokken we. De mahout (begeleider van de olifant) liep langs de olifant mee. Ze kende elkaar duidelijk goed, want met wat woorden begreep Dombo hem heel goed! We zouden ook een stuk door de Pai rivier gaan, dat heb ik geweten. Het was erg warm, dus ook Dombo had het warm. Zodra we het water bereikte begon hij water op de snuiven en dit over zich heen te gooien met mij in z'n nek, resultaat ik werd natter dan de olifant. Gelukkig was het warm! Zo zijn we een heel stuk door de rivier gelopen en hebben in totaal ruim een uur rond gelopen. Een erg leuke ervaring, ondanks mijn eerdere olifanten rit. Het zitten in zijn nek was een erg bijzondere ervaring. Ook papa en mama vonden het erg leuk!

Woensdag gingen we op zoek naar een waterval. Eerst hebben we nog even gekeken bij Pai Canyon. Zoals de naam al zegt, een kloof. Volledig begroeit waar je over de rand heen kon lopen. Mooi gezicht en tevens ook een mooi uitzicht over het dal. Hierna zijn we naar de Pambok waterval gereden. Over een erg smalle weg, waar we geen enkele auto tegen kwamen, maar alleen scooters kwamen we via een paar kleine dorpjes bij de waterval. Via een kleine klim kwamen we uit bij een poel waar de waterval in uitkwam. Die poel was van driekanten omgeven door hoge rotsen wat het een bijzonder geheel gaf. Het water was erg helder waardoor we ook nog een duik hebben gewaagd in het koele water. Hierna zijn we terug gegaan voor een duik in het zwembad. Deze werd nog even bruut onderbroken door een regenbui. Hier tussen de bergen regent het best regelmatig, gelukkig telkens maar een klein buitje waarna de zon terug komt. 'S avonds zijn we weer met de taxiservice naar het dorp gegaan. Tijdens het eten begon het alleen enorm te plenzen! Zo erg dat de serveersters het eten met paraplu's uit de keuken gingen halen. Hier in Thailand zijn vaak verschillende overdekte stukken bij een restaurant met tussendoor gewoon openlucht. Na 1,5 uur regen stopte het gelukkig en konden we na een lekkere cocktail weer met het busje naar huis. Dit keer hadden we zelfs een privé taxi.

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan en nog een waterval bekeken. Na die van gisteren was deze toch een stuk minder spectaculair. Verder moest er weer worden ingepakt aangezien we morgen weer verder reizen. Tijd voor weer wat actie na deze dagen luieren!

Morgen rijden we weer de 100 km met 762 bochten terug op aan te komen in Chiang Mai. Daar gaan we cultuur afwisselen met natuur. Ik zal jullie daar weer op de hoogte brengen van onze avonturen. Ik zal nu nog een poging wagen wat foto's online te zetten.

Tot de volgende keer weer!

Liefs, Loes

• 25 Juli 2013 - 18:02

Silvia:

Klinkt weer als een leuk avontuur en geeft verhaal aan de foto's die we al gezien hebben.
    Veel plezier met die bochten morgen, groen en geel zouden we er van worden, tenminste een deel van de familie hier, ik zelf natuurlijk niet.

Groetjes van ons

• 26 Juli 2013 - 08:51

Lucia En Ton.:

Hallo luitjes.

Weer een mooi verslag!!!!
    Prachtig jullie op een olifant.
    En weer leuke foto,s.
    Gr en geniet ze .
    Ik ga weer werken.

Gr lucia ton.

• 26 Juli 2013 - 09:39

Loes:

Loesje en paps en mams,

Het ziet er weer allemaal super uit, mijn tas is gepakt (voor zover mogelijk) en ik heb zoveel zin om morgen te vertrekken. Ik zie jullie daar de 31e in Kanchanaburi :D, ZIN IN!!!

Tot snel :) xxx

• 27 Juli 2013 - 15:18

Oma:

leuk het verslag te lezen dat bij de foto hoort die had ik dus gezien bij ons silvia
    wat een bochten zeg ik ben blij dat ik niet in die outo zat
    nu stop ik tot de volgende keer groetjes oma

• 27 Juli 2013 - 16:07

Wieny:

Hallo allemaal,
    wat n mooie foto's weer, en die berg-rit zou niks voor mij zijn.
    geniet er nog van en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    groetjes van ons 4en