Water, water en nog eens water - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Water, water en nog eens water - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Water, water en nog eens water

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

30 Juli 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Hallo allemaal,

Na een paar dagen radiostilte zal ik jullie even bijpraten. Inmiddels zitten we 1000 km lager dan in het vorige verslag en hebben we onze plannen wat aangepast.

Chiang Mai
Nadat we vrijdag Pai hadden verlaten zijn we via de 762 bochten naar Chiang Mai gereden. We waren op tijd wakker en na een ontbijtje zaten we al om 8.15 in de auto. Het voordeel hiervan is dat de meeste mini-busjes dan nog niet uit Pai weg zijn en we voorlopig ook nog geen tegenliggers hoefden te verwachten, aangezien het toch wel 2 uur duurt om over de bochten te komen. Na een voorspoedige reis kwamen we om rond 11 uur Chiang Mai ingereden. Hier was het een ware chaos! Overal auto's, busjes en veel, heel veel scooters. Met gevaar voor eigen level wurmen die zich overal tussendoor. Al vrij snel herkende ik het centrale gedeelte van de stad en met dank aan onze TomTom kwamen we redelijk ongeschonden uit deze chaos. Nog even wat problemen met het adres maar uiteindelijk vonden we Noble House. Hier zat een ware ladyboy (omgebouwde kerel) met veel te veel lichte foundation (lichte huid vinden ze hier mooi) achter de receptie. Zij/hij had 0 interesse en na wat boze woorden van papa was het geregeld. Een simpel hotel midden in de stad, ook wel handig. Probleem: parkeerplaats, die muts van de receptie zei aan de weg.. Daar was geen plaats... Naast het hotel staat een ziekenhuis en precies er tussenin een weg naar een binnenplaats met parkeerplaatsen. Een man wees papa hierheen. Prima plaats, dus hier bleef ons scheurmonster mooi staan!
Na een flinke regenbui te hebben afgewacht zijn we de stad in gegaan. Chiang Mai staat bekend als de stad met meer dan 100 tempels. We hebben de vier belangrijkste bekeken en papa heeft intussen nog wat gecached. Deze tempels heb ik 4 jaar geleden al eens bekeken maar ze waren nog steeds leuk. Ook kwam ik erachter dat de mediterende monnik waar Malou en ik ons 3 jaar geleden een redelijke tijd hebben afgevraagd of hij nou echt was, toch een wassenbeeld zal zijn. Hij zat er namelijk nog steeds ;). Na een drankje aan het water gingen we terug naar het hotel. Onderweg werden we flink verrast door een tropische bui, dus drijfnat kwamen we bij het hotel aan. Het plan was om 's avonds lekker hamburgers te gaan eten. Op goed geluk en met mijn geheugen wij richting de avondmarkt. Na wat zoeken en oriënteren hebben we de burger king gevonden! Hierna nog een rondje avondmarkt langs alle vele kraampjes waar ze eigenlijk nagenoeg allemaal hetzelfde verkopen. Het bleef helaas continu wat spetteren.
Zaterdag zijn we eerst op zoek gegaan naar een ontbijtje. Helaas hadden we een ongelukje en is papa's bril kapot gegaan. Tijdens het ontbijt gebrainstormd en daarna op zoek gegaan naar een opticien. Zo snel konden we er geen vinden, dus onderweg naar de Doi Inthanon (hoogste berg van Thailand) verder zoeken. In het volgende dorp vonden we er een. Ze hadden zo'n snelle service dat we de nieuwe bril 's middags al konden ophalen! Helemaal top! Wij verder naar de berg. Helaas werd gedurende onze weg naar boven het weer almaar slechter. Het begon te regenen en we reden dwars door de wolken waardoor ons zicht erg slecht werd. Beetje jammer, aangezien we ook voor het uitzicht naar boven reden. Eenmaal op de top op 2500 m was het koud (net 10 graden ofzo), waaide het hard en regende het ook nog eens. Ik dacht dat ik drie jaar geleden slecht weer had op de top, maar het kan dus nog slechter. Tot zover het uitzicht dus. 8 km terug stonden twee tempels ter ere van de koning en koningin. Ook hier was het nog steeds slecht weer. Eenmaal een stuk lager werd het gelukkig beter. Voor de lunch zijn we gestopt bij een waterval. Waarschijnlijk regent het in het noorden al lang, want deze waterval was nu wel echt prachtig! Aan de voet van de berg hebben we nog een lange waterval bekeken waarna we ons terug richting de stad hebben begeven. Onderweg papa's nieuwe bril opgehaald, dus we kunnen weer vooruit! In de stad was het weer iets beter en zijn we 's avonds bij een leuk tentje aan het water gaan eten. Hierna nog een rondje over de Saturday Walking street waar de souvenirs en andere prullaria voor de kleinste prijsjes werden verkocht. Tevens zat hier ook de lokale jostiband! Prachtig om te zien hoe ze met vieren in een treintje muziek maakten.

Sukhothai
Een paar dagen geleden hebben we de plannen aangepast. Daarom gingen we zondag via de Doi Suthep, een berg met heilige tempel net buiten Chiang Mai, naar Sukhothai. Op de Doi Suthep ligt de Wat Phra That Doi Suthep. Om deze tempel te bezoeken moesten we over een 11 km lange bochtige weg omhoog, om daarna nog 306 treden op te lopen. In de tempel staat een grote koperen Chedi. De Lonely Planet vertelt ons dat hier overblijfselen van Buddha inzitten... Na deze tempel terug naar de auto, op naar Sukhothai. De TomTom geeft aan dat we er 6,5 uur over gaan doen, geloven we niets van. Hij heeft het de laatste tijd regelmatig mis. Onderweg hebben we bijna de hele tijd regen gehad en nog niet zo'n klein beetje. Ergens hebben we de kaart verkeerd bestudeerd, want onze gekozen weg blijkt gedeeltelijk een eenbaansslingerweg te zijn. Dat duurt wel lang als er vrachtwagens voor je zitten en het soms even duurt voor we kunnen inhalen. Om half 5 rijden we dan toch Sukhothai in. Ons guesthouse is nogal een aanfluiting. Het stadje is nog altijd even rustig als 3 jaar geleden en oogt erg onguur. We zijn na een hapje eten terug gegaan naar het hotel om even na te denken over de planning. We zouden hier eigenlijk 2 nachten slapen, tijdens het eten besluiten we dat we morgen sowieso ergens anders gaan slapen. De plannen worden dat we 's ochtends het historische park bekijken en daarna alvast de helft (200 km) doorrijden naar beneden. We zien wel waar we slapen.
Gisterenochtend waren we al op tijd wakker waardoor we na het ontbijt de auto weer hebben volgeladen en naar het park zijn gereden. Een fiets gehuurd en op naar oude tempels em Buddha's. Onderweg druppelde het weer een paar keer, maar het was allemaal wel te doen. Nog altijd is het park erg mooi en de bewolking past op de een of andere manier ook wel bij het park. Onderweg naar de laatste tempels besluit alleen iemand de kraan open te draaien en werden we drijfnat op de fiets. Gelukkig zijn daar regenjassen voor. Nog even een snelle lunch met pizza en toen de auto in. Het was nog maar 13.00 uur dus we besloten zo ver door te rijden dan mogelijk, eventueel zelfs al richting de eindbestemming Kanchanaburi. Papa heeft de Thaise mentaliteit weer opgepakt en zo scheurden we rond. Vooral de TomTom op sommige punten negerend. Wij rijden hier 80% van de tijd in het rood qua snelheid aangezien de TomTom niet weet dat je hier harder mag, dus hij vind ook wegen waarvan hij denkt dat het sneller is, wat dus werkelijk niet zo is. Het ging zo goed dat we besloten door te rijden tot Kanchanaburi, ondanks wat regen onderweg. We negeerden de TomTom zoveel dat papa bang was dat ie zichzelf ging afsluiten onder het motto: als je toch niet wil luisteren zoek je het maar uit! Zo kwamen we om 18.30 aan bij Pong Phen Guesthouse. Ondanks dat we een dag eerder dan onze reservering er waren, was het gelukkig geen probleem om vier nachten in plaats van drie te blijven. Het guesthouse is erg ruim opgezet met veel bungalows rondom het restaurant. Helaas is het gisteren laat op de avond weer gaan regenen en dat doet het nu nog. Kanchanaburi is het stadje waar tijdens de tweede Wereldoorlog de Japanners een treinspoor hebben aangelegd richting Birma.
Vanochtend zijn we even naar de brug over de river kwai gelopen. Vanmiddag willen we nog langs de begraafplaats.

Ik ga nog proberen foto's te plaatsen vandaag, ik weet alleen niet hoe goed dat gaat. Nou het plaatsen lukt nu niet, ik probeer t later nog een keer!

Edit (03-08): inmiddels heb ik een betere verbinding dus heb de foto's erop gezet!

Veel liefs,
Loes

• 30 Juli 2013 - 09:14

Silvia:

Zeg gaan we nu klagen over de regen?
    Je weet toch dat het er nu regen seizoen is!
    Maar mooi om te lezen dat jullie je niet laten kisten en toch van alles ondernemen.

Geniet nog van de dagen die komen, het gaat snel.

Groetjes

• 30 Juli 2013 - 11:53

Arie:

Ik hoor dat Willem nog steeds zijn eigen weg zoekt??
    Dus net zoals thuis tegen de navigatie in de weg zoeken!!
    Geniet ervan!!

Groetjes van ons allemaal.

• 30 Juli 2013 - 23:59

Lucia En Ton.:

Hallo luitjes.

Leuk jullie verslag weer te lezen.
    Zag geen foto,s jammer.
    En een echte lady boy ontmoet ( ha ha)
    Voorzichtig en tot de volgende ronde.

Gr lucia en ton.

• 01 Augustus 2013 - 09:02

Oma:

goede morgen heb net het verslag gelezen ja het is geen regen seizoen voor niks he dus kan je nat worden
    maar daar kunnen jullie wel tegen het is wel een ervaring denk ik met de temperatuur
    ik kijk de fotoos nogeen keer en geniet ernog van groetjesaan mama enpapaen voor jou ook.