New York en water - Reisverslag uit Nepera Park, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu New York en water - Reisverslag uit Nepera Park, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

New York en water

Blijf op de hoogte en volg Loes

02 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Nepera Park

Hoi allemaal,

Aangezien her verslag wat ik gisteren heb gemaakt op miraculeuze wijze is verdwenen, typen we nu maar een nieuwe vanuit de bus!

Woensdagochtend was het droog, het had alleen wel de hele nacht geregend.. Toch mijn plannen voor mijn boottocht doorgezet. Na te hebben gegeten bij de Starbucks ben ik langs de Hudson river af gewandeld naar de pier. Een half uurtje wandelen, leek me een goed idee. Na krap 5 minuten onderweg begon het te regenen... Paraplu er maar bij en door!

Ik wilde vandaag alles met de boot doen en dus onderweg uitstappen en weer terug gaan. Na een mooie blik op de skyline van midtown en downtown legden we aan bij financial district. De nieuwe WTC toren pronkt inmiddels boven financial district uit. Daar moest ik dan ook heen, want het 9/11 memorial en museum ligt daar. Op de lokatie van de oude Twin towers zijn twee grote vierkante fonteinen gemaakt. Door het water wat hier stroomt hoor je niets van het feit dat in je hartje Manhattan staat! Heel bijzonder gemaakt. Op de randen van die fonteinen staan alle namen van de overledenen. Na een rondje ben ik naar het museum gegaan. Eerst lijkt het of je met het vliegtuig gaat (security), maar daarna zak je af naar de "kelder". Het is een erg indrukwekkend museum! Je ziet de funderingen van de Twin towers nog staan, stukken staal van het gebouw waar vliegtuig 1 binnen is gevlogen, lift motor, brandweerwagen van Ladder 33, teksten van mensen in de vliegtuigen en omstanders en voicemails van mensen in de vliegtuigen naar familieleden... Aangezien de meesten wisten dat ze het niet gingen overleven. Zeker een aanrader om naar toe te gaan!

Hierna was het tijd voor wat luchtigers dus terug naar de boot. We vaarden naar de Brooklyn bridge waar ik in Brooklyn ben uitgestapt. Lunchen bij een van de beste Shake Shacks van NYC met een hamburger en toen weer door. Ik ben de Brooklyn Bridge overgewandeld, terug naar Manhattan en onderweg een mooi uitzicht over downtown Manhattan, de bruggen en het statue of liberty! En natuurlijk de brug zelf! Toch wel een icoon van New York! Alle films laten hem wel een keer zien, de beroemde brug waar je in het midden verhoogd overheen loopt en de auto's aan beide zijden lager rijden. Eenmaal aan het andere eind stond ik aan het begin van Broadway. Ik had inmiddels zere voeten, dus tijd voor koffiepauze. Alleen al daarmee kun je je vermaken, zoek een Starbucks en een plekje bij het raam en ga je vergapen over her verkeer! Een grote chaos van yellow cabs, grote auto's, bussen en vrachtwagens. De een toetert nog harder als de ander en soms moet daar ook nog eens politie of ambulance doorheen met sirenes... Hilarisch!
Na de koffiepauze ben ik via Wall street en de New York Stock Exchange (volgens de gids van de bus een dag later: het grootste casino van de stad) naar het water gelopen om weer op de boot te stappen. We zouden terug varen naar de pier van vanochtend, echter wel met een tochtje via het statue of liberty! Daar ging het natuurlijk allemaal om! Het zonnetje begon ook te schijnen dus het kon niet beter. Na vele foto's van het uitzicht en lady liberty vaarden we terug. De wind was inmiddels flink opgetrokken.. Toch een voorbode voor die storm? Eenmaal terug bij de pier meteen een kaartje gehaald voor mijn avondtoer met de boot. Een rondje gelopen en daarna was het tijd voor de boottocht! We vaarden dezelfde route als overdag alleen dit keer zonder stops. Je had zo een fantastisch uitzicht over de skyline van Manhattan, lady liberty en de bruggen! Hierna hadden mijn benen totaal geen zin meer om te lopen en heb ik een taxi gezocht, ja die gele! Was wel fijn dat ik zo snel terug was bij het hotel en er bijna geen stap meer voor hoefde te verzetten!

Gisteren begon de dag, na mijn ontbijt, met een rondje parken. Het begon bij Madison Square waar ook het Flatiron building staat. Dit gebouw heeft de vorm van een strijkijzer. Hierna ben ik via Union Square naar Washington Square park gelopen. Deze laatste bevindt zich midden in het gebied van NYU (New York University). Mooie gebouwen met allemaal faculteiten! Hierna heb ik de hop on hop off bus gezocht. Ik wilde terug naar Uptown dus ging ik een rondje sightseeing doen. Het was wat fris, maar zo zie je toch van een stad als deze met beperkte tijd heel veel. Ik ben uiteindelijk uitgestapt bij central park aangezien ik dit maandag had overgeslagen. Toch bijzonder, het is zo groot dat er stoplichten staan, er fietsen en hardlopen veel mensen en de koetsen rijden er rond. Als je voor je kijkt zie je groen en bomen, kijk je iets omhoog pieken daar de hoge gebouwen doorheen. Hierna was het tijd om New York vanaf hoogte te gaan bekijken. Op naar top of the rock in Rockefeller Center. Met een super snelle lift omhoog en genoten van het uitzicht. Aan de ene kant central park tussen de wolkenkrabbers en aan de andere kant empire state building en het nieuwe WTC. Volgende stop: grand central station en the New York Public Library. Beide mooie oude en imposante gebouwen, omsloten door de wolkenkrabbers. Aangezien het weer hierna veranderde en het weer begon te regenen en mijn voeten het aardig begonnen te begeven, besloot ik direct door te gaan naar Empire state building en daarna bij het hotel te gaan eten. Wederom met een snelle lift omhoog. Boven waaide het enorm hard en regende het dus had het toch al vrij snel gezien nadat ik een rondje had gelopen.
Terug naar het hotel!

Vanochtend wilde ik nog over de high line wandelen. Een oude verhoogde spoorbaan dat is omgebouwd als park. Gezien de regen, wind en kou (12 graden) heb ik er een verkorte versie van gemaakt. Een goede reden om nog eens terug te gaan! Hierna uitgecheckt en op zoek naar een taxi. De portier van het hotel regelde dat wel even en kwam 5 min later terug met een taxi. Zo stond ik al snel op het mega busstation!

Inmiddels zit ik dus nu al ruim een uur in de bus en moet ik er nog 3 tot aan Boston. De foto's volgen een andere keer, de WiFi in de bus is niet zo goed voor foto's.

Tot snel!

• 02 Oktober 2015 - 21:30

Lucia:

Ha die Loes'
    Weer veel gezien!!
    Eet je gezond?ook lees veel starbuck?
    Wanneer ben je bij je vriendin?
    Ben voorzichtig! Gr lucia

• 02 Oktober 2015 - 22:36

Mama:

Hoi meisje, je vermaakt je prima daar in new York.
    Toch heel stoer zo alleen, maar vanmiddag ben je bij Lisanne tweede doel van je reis.
    Veel plezier samen.