Grand Canyon & Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Grand Canyon & Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Grand Canyon & Page

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Juli 2014 | Verenigde Staten, Page

Lieve familie en vrienden,

Wegens slecht internet staan de foto's nog niet bij het vorige verslag, hopelijk hebben we vanavond beter internet! We hebben namelijk nog meer fantastische dingen gezien die bijna niet zijn te beschrijven.

Allereerst terug naar woensdag. Na een redelijke nacht slapen, tijd voor een ontbijt. Dit was in een heuse cowboy tent bij het hotel. Helaas, geen foto's. De cowboy hoeden hingen aan de palen, grote houten zitjes en voor het gebouw een grote plaats voor een kampvuur. We hebben de cowboy op zijn paard alleen niet gezien, doen we toch iets fout? Hierna auto volgeladen en gaan! We hadden een lange dag voor de boeg.
Eindbestemming van vandaag was Page, echter gingen wij dit doen via een bezoekje aan de noordkant van de Grand Canyon. De Amerikanen noemen dit de North Rim. Een plek waar lang niet iedereen komt, aangezien het best een uithoek is. L & L zijn uiteraard weer zo gek dat wij dat natuurlijk WEL doen! Rijdend door Utah, zaten we ineens op een grote vlakte, die overging in de staat Arizona met op de achtergrond wat hogere bergen met bomen. Even later reden wij tussen die bergen met bomen. Weer een keertje oefenen met berg rijden, we leren het hier wel! Na 30 mijl kwamen we aan bij de ingang van Grand Canyon National Park. Ons kaartje laten zien en door. Al snel stonden in de weilanden om ons heen de bizons in grote groepen! Na 13 mijl waren we dan eindelijk bij het Visitor center. Auto geparkeerd, sandalen aan en gaan! Een paar minuten later stonden we adembenemend te kijken naar de enorme kloof om ons heen!!! Wat een fantastisch uitzicht! Overal waar je keek zag je een plateau van grote rode rotsen die dan ineens steil naar beneden gaan richting de Canyon. De North Rim ligt hoger dan zuid, waardoor we vanaf hier een mega uitzicht hadden, maar waardoor de kloof nog veel dieper was. Klein stukje gewandeld naar Bright Angel Point, waar je op een punt staat en 280 graden om je heen alleen maar kloof ziet. Hierna terug naar de auto voor een tour door het park. We begonnen bij Point Imperial. Bij het parkeren alleen al kijk je ogen uit. Je rijdt de auto bijna de kloof in. We begonnen honger te krijgen, dus tijd voor een picknick. Koelbox eruit, picknick tafel gezocht en lekker bagels gegeten. Inmiddels onze favoriete lunch. Hierna ook hier weer onze ogen uitgegeken. Via een bergweg reden we door naar Cape Royal Point. Wederom mooie plaatjes vanaf weer een ander punt. Dit blijft mooi, je kunt foto's blijven maken en je voelt je hier toch wel heel erg klein.

Inmiddels was het al weer half 3 en we moesten nog naar Page, tijd om te gaan. We hadden op de kaart 2 opties, een mooie weg en een snelle, de laatste gaf de TomTom ook aan. Wij gingen voor de mooie. Terug door de bossen, langs de bizons en daarna daalden we hard in de bergen. Tot ineens de bomen verdwenen en we uitkeken op de vlakte in de Canyon. Gingen we hier doorheen? We daalden nog steeds en zaten even later op een lange vlakke weg met aan beide zijden die hoge rode rotsen. We zagen ook stukjes van de Canyon tussendoor waardoor ons besef kwam dat die brug die we later over moesten, een oversteek van de Colorado River en dus de Grand Canyon was. Hoe tof is dat! We keken onze ogen uit en toen die brug kwam ging uiteraard de rem erop. Even stoppen en op de loopbrug gaan staan. Wij hebben dus boven de Canyon gestaan! Het was hier wel aardig aan de temperatuur, volgens mij zaten we tegen of over de 40 graden heen, gepaard gaande met een hete föhn. Het waait hier op sommige plaatsen namelijk nogal hard. Toch maar weer door, in tegenstelling tot onze kaart kwam na 18 mijl een kleine domper. De grote weg richting Page was dicht. Mmmm zou dat de reden zijn waarom de TomTom de weg niet kende en stellig ons terug bleef sturen....? Ach dan maar een stukje om. Uiteindelijk waren we om half 7 in Page. Ingecheckt en auto voor de deur van onze kamer geparkeerd. Het is een echt motel, maar ach we hoeven er alleen te slapen. Bij het binnenrijden zagen we Big John's BBQ, dat leek ons wel wat. A la Longhorn in Nederland, met de pelpinda's op tafel, a la USA met lange tafels en een heuse echte band. Lekkere Ribs gegeten met een Grand Canyon Amber biertje. Je hoort ons niet klagen!

Gisteren was het tijd om de dingen hier in Page te bekijken. Eerst eens zien of wij nog met een tour naar de Antilope Canyon mochten. Het eerste bedrijf zat helaas vol, we voelden de bui al hangen.. Hadden we dit toch thuis al moeten boeken??? Bij nummer 2 gelukkig wel mazzel. Om 15u konden we nog mee! Prima, gaan we eerst wat anders doen. Even boodschappen bij de Wallmart, het drinken gaat hier nogal snel op! Hierna door naar de Horseshoe Bend. Dit is een 270 graden draaiende bocht in de Colorado rivier en dus een stukje Canyon. We moesten eerst door heel fijn rood zand de berg op en af klauteren en zagen nog altijd vrij weinig. Je ziet twee plateaus met tussenin en gat, maar dat is het dan ook. Eenmaal op de rand is het uitzicht wederom geweldig. Door de rots en de bocht krijgt de Canyon de vorm van een hoefijzer. Het is hier wederom erg diep, dus oppassen geblazen op de rand. Dit is namelijk een van de weinig plekken zonder hekjes. Toen we uitge-Oh't en -Ah't waren zijn we met de auto naar Glen Canyon Dam gereden. Dit is een stuwdam die in de Colorado rivier is gelegd met aan de ene kant Lake Powell en de andere kant de Colorado rivier richting de Grand Canyon. Lake Powell is volledig kunstmatig aangelegd en echt enorm groot! Over de brug en nog een uitkijkpunt over het meer meegepakt. Hierna terug naar het hotel en lunchen bij de Subway. Iets na 2en naar de tour gelopen. Dit begon met een echte Navajo Indianen dans (the grass dance en the hoop dance). De Antilope Canyon wordt beheerd door de Navajo Indianen en je mag door voor je eigen veiligheid (dit beamen we nu we er zijn geweest) niet alleen heen. Na de dansjes werden we in trucks geladen en kregen we een eigen, Navajo, gids. Wij hadden Lionel. Eerst over de verharde weg, maar later scheurden we over een enorme zandvlakte, zo droog als iets. Dus zandhappen geblazen achterin. Na een erg bumby road waren we er! Deze Canyon is nauwelijks te beschrijven. Het is volledig van rood zandsteen (ook wel Navajo sandstone) en gevormd door wind, water van regenval en zand. Tijdens het monsoon seizoen (juli en augustus) kan het hier zo hard regenen dat vanaf de ene kant het water met een enorme vaart naar binnen scheurt en aan de andere kant (de zandvlakte) weer naar buiten. Hierdoor worden allerlei bochten, gleuven en verschillende kleuren gevormd. Als de foto's erop staan wordt dit duidelijker. Het weer kan hier super snel omslaan wat de reden is dat je hier niet alleen mag komen. Als het daar begint te regenen is het rennen geblazen en wegwezen. We zijn de hele Canyon (1/4 mijl) doorgelopen en ondertussen maakte Lionel met onze camera's de prachtigste foto's. Schijnbaar maken zij ze ook voor National Geographic. Wij lieten hem mooi zijn gang gaan! Ze zijn ook echt super tof! Terug wederom door de zandvlakte en na 2 uur waren we terug bij het hotel! Wederom fantastische dingen gezien!
'S avonds lekker Mexicaans gegeten en afgesloten met een Mojito.

We blijven hier vroeg wakker worden, we slapen dan ook redelijk op tijd. Zometeen gaan we dan ook ontbijten en daarna rijden we naar de South Rim van de Grand Canyon. Hier slapen we IN Grand Canyon Village. Vanavond en morgenvroeg dus mooi in de buurt voor de zonsondergang en zonsopkomst.

Hopelijk hebben we straks beter internet om foto's erop te zetten. Hou ons in de gaten ;).

Tot snel! Liefs, Loes & Loes!

• 25 Juli 2014 - 19:57

Thea En Willem:

Nou meiden een fantastische belevenis. Cowboys en indianen echt western verhaal.
    Zo te lezen gaat het auto rijden jullie goed af. Een SUPER verhaal, alvast veel plezier morgen met jullie helicoptervlucht.
    Kusjes van ons.

• 25 Juli 2014 - 20:01

Lucia:

Hallo loesjes uit de usa.

Weer goed verslag,ben benieuwd naar de foto,s van de bisons
    Voorzichtig.
    kijk uit voor indianen die schieten met
    Ba.....
    Gr uit best

• 27 Juli 2014 - 12:29

Frans En Ans:

Ha Ladies,

Geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen. De prachtige foto's en reisverslagen laten ons goed meebeleven.
    En we begrepen dat de helikoptervlucht ook gaaf was. Nu weer op naar het volgende. Dikke knuffel