Sistah's go to Sipi Falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Loes Broeren - WaarBenJij.nu Sistah's go to Sipi Falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Loes Broeren - WaarBenJij.nu

Sistah's go to Sipi Falls

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

17 September 2010 | Oeganda, Kampala

Lieve familie en vrienden!
Na een toer door Oeganda weer terug in Kampala en dus tijd voor een nieuw verslag.
Woensdagochtend zijn we met de 4 meiden van hier richting de grotere straat gelopen om voor ons een matatu richting het new taxi park te regelen en de meiden gingen naar Mulago toe. Zo gezegd, zo gedaan en al redelijk snel zaten we in een matatu. Door de verkeerschaos en 45 min later stonden we dan ook op het park. Daar kwam een man op ons af : “where you go?” Zodra wij Mbale zeiden, begon die “East East” te zeggen en we moesten hem volgen. Hij leidde ons een plein op waar allemaal grote bussen stonden. Daar kwamen direct 8 mannen op ons af en er ontstaat een waar gevecht om met wie we mee moesten. Wij bleven een beetje vertwijfeld staan en algauw kwam de man die we moesten volgen ons halen en 3 mannen begonnen werkelijk de armen van die andere kerels van ons af te slaan. Wij volgde die kerel maar en hoopten dat we snel de bus in konden. Gelukkig lukte dat. Zo’n 20 mensen later die ons van alles wilden verkopen reden we dan aan. Maar dat was nog een heel karwei. Na 20 x steken stonden we op de ONVERHARDE weg die vol lag met grote stenen. Als we een lekke band zouden oplopen, zou ik er niet raar van op kijken. Wonder boven wonder ging het allemaal goed en kwamen we op de drukke verharde weg aan.
De rit duurde 4 uur en was redelijk vermoeiend en klam. Uiteindelijk werden we afgegooid op de plek waar alle bussen stonden. Na wat dubben hadden we besloten maar te gaan lopen tot we een matatu zouden vinden, die richting de Sipi Falls zouden gaan. We moesten voorbij de klok en dan aan de zijkant zouden matatu’s staan. Toen we die kant op liepen kwam er eentje voorbij die riep: “Sipi?” Dus wij JA! Dus we konden gaan zitten. Na een uur stonden we nog steeds op dezelfde plek. Dus we gingen maar eens vragen wat de bedoeling was, we moesten wachten tot we vol waren. Na 2 uur waren we eindelijk vol en vertrokken we. Ons geduld werd erg op de proef gesteld en we hebben meerdere malen getwijfeld om eruit te gaan. Gelukkig gingen we en werden we totaal geplet. We zaten met 14en in een busje waar je normaal met moeite 8 man in krijgt. Dus dat was echt heel vol!!! Maar dat hoort bij het Afrikaanse idee denken we dan maar. Na een uur kwamen we aan bij Sipi en werden we eruit gegooid. We zijn bij Twalight Camp Site & Crow’s Nest gaan kijken en besloten om bij Crow’s nest te gaan slapen. We kregen een huisje met 2 pers bed met een klamboe eromheen en een eigen badkamer. De wc was een gat in de muur waar een wc bril op is gemaakt (zie de foto’s) en een simpele douche. Een probleem pas bij 10 gasten werd de generator aangezet (we waren met 5 ofzo) en warm water ook. Dus voor warm water moesten we beneden douchen. Nouja, daar konden we nog wel mee leven. Daarna gingen we maar snel eten. Ofja, dat was het plan, het viel namelijk flink tegen. Het duurde erg lang en ondertussen werden we lastig gevallen door 4 Oegandeze mannen. We hadden daar al vrij snel genoeg van, dus zijn binnen gaan zitten en hebben toen ons eten gekregen. Daarna door de regen naar boven gelopen. Want dat is het nadeel als je tussen de bergen in zit, het regent er nogal vaak…. We zijn ons bed ingekropen en zijn gaan lezen.
De volgende ochtend zouden we om 8 uur gaan ontbijten, maar we wilden ons eerst wat opfrissen. Dus dat werd een koude douche. Snel afgespoeld en daarna naar beneden voor het ontbijt. Want om 9 uur zou de gids ons ophalen voor onze toer langs de watervallen. En dat klopte ook, we kregen een wandelstok en we konden gaan. We gingen via een steil en wat nat pad omlaag. Na een tocht van ongeveer een uurtje kwamen we aan bij de grote waterval. Wat een uitzicht!!! Helemaal geweldig! Dat was de zware tocht wel waard. Daarna via een ander steil en nogal glibberig pad weer omhoog. Onderweg kregen we nog uitleg hoe alle Afrikanen spullen op hun hoofd kunnen tillen. Best apart. We zijn via de verharde weg richting de 2e waterval gelopen. Na een stop om wat te drinken gingen we verder. We zouden niet helemaal omhoog gaan, maar ACHTER de waterval gaan staan. Dat had ook wel iets. Zodra we dichter in de buurt kwamen, werd het pad steeds modderiger en gladder. Al gauw hoorden we ook heel veel herrie. Het water kwam echt met een rotvaart omlaag en dat produceerde nogal wat geluid. Maar wat een mooi uitzicht was dat. Vanuit een grot konden we de watervallen bekijken. Daarna terug gelopen richting Crow’s Nest met een short cut via het dorpje. Ondertussen begon het te regenen, maar gelukkig viel het nog mee en begon het pas harder te regenen toen we weer terug waren. Na een snelle lunch zijn we bij ons huisje boven gaan zitten, met een prachtig uitzicht om wat te lezen en puzzelen. Zo hebben we onze middag vol gemaakt. Rond 5 uur een WARME douche en daarna lekker gegeten. De avond hebben we hetzelfde volgemaakt, wat lezen in bed.
Om 7 uur ging weer de wekker en was het tijd om weer aan te kleden en te gaan. Om half 8 ontbijten en daarna naar de weg in de hoop om redelijk snel een matatu naar Mbale te hebben. We hoefden maar een half uur te wachten en toen kwam er al eentje. Onderweg nog een keer gewisseld naar een vollere, want een halflege matatu is geld verliezen! Na pakweg een uurtje stonden we dan ook weer in Mbale en zijn we weer op zoek gegaan naar een bus richting Kampala. Dat ging allemaal erg snel en al gauw waren we weer op weg.
Na weer 4 uur stonden we dan ook weer midden in Kampala en waren we door een lieve vrouw in de bus erachter gekomen dat de matatu naar Bwaise (wijk in Kampala) vanaf het old taxi park zou gaan. Ook dat ging redelijk vlekkeloos en al snel zaten we in een matatu. Door de praktische plattegrond die Malou had getekend, werden we ook op de juiste plek afgezet. Zo moesten we nog 15 min door de sloppen van Kampala lopen om zo bij het huis van Malou en consorten aan te komen. En daar zit ik nu lekker op de veranda met Malou en Jasmijn. Op dit moment zitten we met 7en in het huis, aangezien het meisje dat nog 1 week in Villa Maria moet ook dit weekend hier is. We gaan dan ook zondag met haar terug naar Villa Maria, aangezien zij de sleutel van het huisje heeft.
Vanavond gaan we uit eten en op stap in Kampala! Morgen wordt het relaxen… Even de stad in en daarna lekker niksen.
Foto’s komen morgen denk ik. Dus dat kunnen jullie morgen even kijken via de link in mijn vorige verslag.
Het volgende verslag zal waarschijnlijk vanuit Villa Maria komen!
Liefs!

Edit: Ps. Ik heb nog wat foto's ge-upload, maar wel in een ander album, dus hierbij de link:

• 17 September 2010 - 15:33

Saar & Robin.:

Zussie!!(L)

Is wel leuk daar zo te lezen.
    Toch vind ik het nog steeds maar iellie, na die stomme film.
    Je weet wel waar ik over heb. Haha.
    Doe maar voorzichtig jij!
    Maar wel veel lol hebben en genieten!
    En als je olifant ziet! FOTO maken hea! haha.(L)
    (heel misschien kans op dat die dacht dat roze strikken mooi zijn haha.:P

Xxx.Kusjes.(K)

• 19 September 2010 - 12:12

Riny:

Mooi verhaal om te lezen. zo zie je nog iets van de wereld. Succes met je co-schappen en ik blijf je verhalen lezen.
    Groetjes uit Langenboom

• 19 September 2010 - 16:22

Papa:

hartstikke mooie foto's meid. Succes morgen.
    xxxx